
Co je to Business Manager?
Business Manager (BM) je nástroj pro správu firemních profilů, účtů, podkladů atd. a přístupů k nim. Můžete v něm spravovat stránky, reklamní účty, Pixely, zkrátka veškeré firemní „assets“, které používáte. Navíc nabízí i spoustu dalších nástrojů, ke kterým bez něj přístup nemáte – například pokročilejší Analytics nebo dynamické reklamy. A kromě toho – bez Business Manageru dnes již reklamní účet nezaložíte.
Výhody Business Manageru
- Vše na jednom místě. V Business Manageru vidíte všechny firemní záležitosti a všechny lidi, co k nim mají přístup. Pokud spravujete více stránek nebo jste třeba agentura a odejde od vás/ přijde k vám zaměstnanec, už nemusíte ručně procházet všechny stránky a účty a danému člověku odebírat/přidávat přístupy. Nemusíte sáhodlouze kontrolovat, jestli náhodou nebyl přidaný taky támhle do reklam nebo tuhle ke stránce. Stačí vám dvě kliknutí a člověka smažete nebo pozvete.
- Snadná spolupráce. Najímáte si agenturu nebo třeba freelancera PPCčkaře na reklamy? Stačí, když vám pošle žádost ze svého BM a vy mu ji ve svém BM potvrdíte. Žádné naťukávání e-mailových adres a „Jé, ono mi vás to nechce přidat, asi se budeme muset přidat do přátel, aby to šlo“.
- Bezpečnost a možnost vlastnit stránku. Bez BM jste maximálně administrátor (správce) stránky. Pak stačí, aby vám někdo hacknul osobní účet nebo aby jediný člověk s tímto přístupem odešel z firmy a máte problém. V BM můžete buď požádat o spolupráci na stránce (jste-li agentura, dodavatel apod.), nebo do BM převést vlastnictví stránky. Pak už může nejdůležitější nastavení okolo stránky měnit jen administrátor celého Business Manageru.
- Reklamní účty. Jak píšu výše, pokud jste ještě reklamy na Facebooku nikdy nedělali a chcete s nimi začít, bez Business Manageru vás už Facebook nenechá si reklamní účet zařídit. V BM navíc můžete založit reklamních účtů více – například jste-li agentura, neměli byste mít všechny reklamy pro všechny klienty nasypané v jednom účtu, ale měli byste mít pro každého klienta vlastní reklamní účet.
- Ověření domény a další nástroje navíc. V Business Manageru si navíc můžete i ověřit svou doménu, abyste mohli nadále měnit odkazy na svůj web, když je chcete sdílet na Facebooku. Také sem můžete nahrát XML feed svých produktů a díky němu spustit dynamický retargeting. Nebo vám umožní podívat se do pokročilejších analytik.
Nevýhody Business Manageru
- Není zcela oddělený od osobního účtu. Pro správu stránek/účtů přes BM jej stále musíte propojit se svým osobním FB účtem. Na stránce sice nikde nebude vidět vaše jméno, ale účet zkrátka mít musíte.
- Oddělené notifikace. Jste-li zvyklí, že vám na váš osobní FB chodí notifikace ze stránky, tak to se poté, co začnete používat Business Manager, už dít nebude. BM má vlastní notifikační centrum, které je oddělené. Někomu vyhovuje, že ho notifikace přestanou otravovat, jiný na ně byl zvyklý a nepřišel díky nim o žádnou zprávu nebo aktivitu. Notifikace z BM vám mohou chodit na mobil přes aplikaci Pages od Facebooku, nebo si můžete zapnout, aby vám chodily e-mailem, máte-li obavu, že vám něco unikne.
- Na mobilu musíte používat Pages. V obvyklé aplikaci Facebook už stránku spravovat nebudete moci.
- Složitější, robustnější řešení. Pokud nejste zrovna technicky zdatní nebo máte v týmu někoho, kdo si s technologiemi úplně netyká, asi bude z Business Manageru (minimálně zezačátku) trochu zmaten 🙂
- Není cesty zpět. Pokud se vlastníkem facebookové stránky stane Business Manager, už stránku nemůžete vrátit zpět mimo něj. Můžete změnit majitele a převést stránku do jiného BM, nikdy ji ale už nebudete moci spravovat bez Business Manageru. Pokud si tedy chcete BM nejprve osahat a vyzkoušet, doporučuju si ho propojit s nějakou testovací nebo málo důležitou stránkou.
Jak by to tedy mělo fungovat?
Ideální představa Facebooku je tedy taková, že vy jako klient máte ve svém Business Manageru všechny stránky, účty, Pixely, publika apod. a všem svým spolupracovníkům, agenturám, externistům apod. k nim dáváte partnerský přístup. Spravuje-li vám stránku agentura, jen si zažádá ze svého BM, vy jí to potvrdíte a ona např. kampaně spravuje přímo ve vašem vlastním účtu napojeném na vaši vlastní platební kartu. Vy tedy do všeho přesně vidíte a víte, co se tam děje.
Bohužel tahle ideální představa v praxi moc nefunguje. Mnoho klientů Business Manager nemá a nechce, protože jim to přijde moc komplikované, agentury nechtějí, aby jim do jejich práce klient viděl a kafral, takže kampaně radši dělají ze svého účtu a náklady na ně přefakturovávají, a na klientských webech jsou pak nasazeny 4 různé Facebookové Pixely, protože jeden je klienta, jeden agentury, co dělá Facebook, druhý agentury, co dělá PPCčka, třetí agentury, která dělá bannery a čtvrtý je té agošky, se kterou už pět let neděláme, ale nenapadlo nás ten Pixel smazat. A mnohdy samozřejmě klienti přidávají lidi z agentury přímo do svého Business Manageru jako jejich vlastní zaměstnance, aby jim mohli dát ten nejvyšší přístup na stránku a nemuseli tedy řešit nic v případě, že chce agentura někde něco změnit v nastavení a podobně.
Jak Business Manager založit?
Pokud vás zajímá, jak BM založit a nastavit, a zároveň se nebojíte angličtiny, můžete si prostudovat přímo Business Manager Playbook od Facebooku. Je to 16stránkové PDF, kde najdete to nejdůležitější v poměrně přehledné a jasně srozumitelné podobě: Business Manager Playbook
Pokud preferujete radši češtinu, návodů na založení BM se po webu už válí spousta, protože je napsala snad každá agentura. Hezký návod i s obrázky a hlavně v současné době asi nejaktuálnější najdete na webu agentury MarketingPPC, další napsali třeba na Newsfeed.cz, ale bohužel už je poněkud zastaralý, protože je z roku 2015.
Pokud máte nějakou otázku ohledně nastavení nebo chcete se založením pomoci, klidně se mi ozvěte a já se vám vynasnažím poradit nebo pomoci.